2015. január 7., szerda

Hogyan legyek kreatív? #1.

Sziasztok!

Nemrég mondta egy kedves ismerősöm, hogy olyan jó nekem, mert milyen kreatív vagyok! Visszautasítottam ezt a jelzőt, mert mások által kitalált dolgokat másolni nem kreativitás. Mert mi is az? A Wikipédia szerint alkotókészség, kombinálás, valami új megteremtése. BautaWitch szerint: creativity is intelligence having fun! Vagyis amikor az intelligenciánk szórakozik, játszik. Igazából akkor használjuk, mikor min. két megszokott dolgot kombinálunk eddig nem ismert, új módon. 

Most, hogy ezt tisztáztuk, nézzük, hogyan lehet fejleszteni. Igen, fejleszthető, Via cikkjei ebben a témában is ezt mutatják.

1. lépés: Emlékezz vissza, mi tetszett kiskorodban, mit szerettél játszani? Építeni, babázni, rajzolni/ színezni, főzőcskézni? Ezek is alkotó/ kreatív tevékenységek, jók kiindulópontnak. 

2. lépés: Legyél újra gyerek! Egyfelől vedd elő a lego-t, a kedvenc babádat, tölts le színezőket (van felnőtt is, később adok néhány tippet hozzá), másrészt engedd el magad! Gyerekként nem kellett ezekben a játékokban semmihez sem igazodnunk. Nem volt sem időkorlát, sem teljesítménykényszer (pl. délre mindenképpen legyen az asztalon ebéd). 

3. lépés: Kezdd el! Belevágni valami újba, ismeretlenbe általában nehezebb. Mostanában több helyen láttam hasonló posztoknál, hogy adnak maguknak határidőt: 30 nap, 60 nap, 100 nap. Lehet, hogy segít, lehet, hogy nem. Nem vagyunk egyformák, mindenki maga dönti el. Ha most mást nem is csinálsz, mint lopva (kb. 5 perc) a gyereked/ unokaöcséd... legójából építesz egy tornyot, már elkezdted edzeni a kreatív "izmaidat". Mert lehet az a torony keskenyebb, szélesebb, egy színből épített, sok színből épült, stb... Neked (!) kell kitalálni, helyetted nem fogja más. 

4. Folytasd! Meglátod, mikor belejössz, abba sem akarod hagyni! Rajzolsz majd telefonálás közben, minden gondolatodat leírod, kézzel készítesz farsangi jelmezt, új ételeket főzöl. És ez így van jól. :)

Most jöjjenek a konkrét tippek:

Mivel mi, emberek az első benyomásokat a látással szerezzük, így először a vizualitásunkat "ébresztgetjük".


Színezők:

Mivel nem tudtam jól rajzolni, színeztem. Sokat. Nagyon sokat. Felnőttként is van rá igényem néha, megnyugtat, kikapcsol. Ha beütitek a Google- ba, hogy coloring pages adult, rengeteg képet kiad. Van köztük nagyon sok mandala, nagyon sok állatos kép. Sokkal részletesebbek, mint a gyerekeknek szánt változatok. A kedvencem az egyik nagyszerű horgolós blogról való: http://thegreendragonfly.wordpress.com/coloring-sheets/ . 

Divatimádóknak öltöztetős baba:

Ebben is van felnőtt változat, főleg, mióta ilyen appokat is le lehet tölteni. De online is sokfélét találhatunk. Keresőszó: dress up doll.

Rajzoláshoz is rengeteg anyagot találunk online is, de én jobban szeretem a könyveket. A felnőtt verzió ezeknél a jobb agyféltekés rajzolás, még nem próbáltam, de döbbenetes előtte- utána képeket láttam. 

Ha már rajzolás/ színezés: inspirációnak ajánlom Alisa Burke blogját. 

Egyelőre ennyi, folytatása következik!

xoxo
Dorka

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése